Samen met een groep motorrijders toeren, dat is wat je bindt aan onze club.
Wat is het heerlijk om samen kleine en bochtige wegen te rijden, maar daarin schuilen ook gevaren. Daarom is er een aantal spelregels opdat we allen na een fijne dag toeren weer veilig en gezond thuiskomen.
Voorbereiding van de toerrit
Veilig en gezond motorrijden begint met een goede voorbereiding:
- Je begint goed uitgerust en geconcentreerd aan de rit.
- Controleer vóór elke rit de verlichting, richtingaanwijzers, remlichten, remmen, bandenspanning, bandenprofiel, oliepeil en peil koelvloeistof.
- Zorg voor een volle tank aan de start. Tankstops worden afgestemd op de motor met de kleinste actieradius.
- Draag altijd beschermende motorkleding dus ook stevige laarzen en motorhandschoenen.
- Gebruik kleding met reflecterende strips of draag een veiligheidshesje.
- Je hebt een perfect passende en degelijke motorhelm.
- Goede en passende gehoorbeschermers voorkomen gehoorschade. Ze dempen de windruis, maar geven juist wel geluid van het verkeer en de intercom door.
- Bereid je voor op de toerrit. Kijk op onze website waar de koffie- en lunchpauzes zijn gepland of vraag de voorrijder ernaar. Zo raken we elkaar niet kwijt.
(Veiligheids)tips voor de motorbestuurder
Tijdens het motorrijden (in de groep) zijn er belangrijke aandachtspunten, zoals:
- De eerste rit in het motorseizoen is altijd weer even wennen. Rij daarom voorafgaand aan de eerste toerrit in clubverband eerst zelf een zgn. ‘wenronde’.
- Heb je een lichte motor of (nog) weinig ervaring, overleg dan even met de voorrijder over een plaats voorin de groep of direct achter de voorrijder.
- Rijd in jouw eigen tempo
- Voer altijd motorverlichting
- De grip op de weg is pas optimaal als de banden op temperatuur zijn gekomen.
- Pas jouw rijgedrag aan op de weersomstandigheden, op de drukte op de weg en het soort wegdek. Zo is ZOAB heel wat stroever dan een klinkerweg. Witte wegmarkeringen kunnen erg glad zijn.
- Passagier achterop? Het gedrag van jouw motor en de wegligging zijn dan anders. Wees alert en pas jouw rijgedrag daarop aan.
- Rij steeds in ‘baksteenformatie’ zolang de weg en de omstandigheden dat toelaten. Verbreek zo nodig bij bochtenwerk de formatie tijdelijk voor de ideale lijn.
- Houd voldoende afstand tot jouw voorganger om goed te kunnen anticiperen.
- Voorkom onnodig veel afstand. Hierdoor ontstaat het gevaar dat andere verkeersdeelnemers zich in de groep dringen.
- Kruip niet in de ‘dode hoek’ van jouw voorganger. Hanteer de 2 seconden regel tussen jou en jouw directe voorganger.
- Haal elkaar onderling niet in.
- Soms moet je in groepsverband inhalen. Kijk dan heel goed uit en rijd niet blindelings achter jouw voorganger aan.
- Geef een andere verkeersdeelnemer de ruimte wanneer hij/zij wil inhalen
- Laat een auto, die hetzelfde tempo aanhoudt en tussen de groep verzeilt raakt, er tussen in rijden
- Kijk regelmatig in de spiegels om, als dat nodig is, degene die achter jou rijdt te kunnen waarschuwen voor een ‘vergeten’ knipperlicht.
- Let er steeds op of degene die achter jou rijdt niet achterblijft. Ga in dat geval langzamer rijden. Degene die voor jou rijdt merkt dit ook op en doet hetzelfde.
- Als de groep vóór jou afslaat en er zijn achterblijvers….. blijf dan op de kruising op hen wachten om gezamenlijk weer verder te rijden.
(Veiligheids)tips voor de voorrijder.
De voorrijder heeft een belangrijke rol in een veilig verloop van de toertocht, dus:
- Bereid de route goed voor en rijd de route bij voorkeur een keer alleen. Zo voorkom je verrassingen tijdens de toertocht.
- Vertel bij aanvang aan de rijders waar de route op hoofdlijnen langs gaat. Meld waar de koffie- en lunchstops zijn en zo nodig andere wetenswaardigheden.
- Controleer regelmatig of je niet te hard rijdt. De groep moet je kunnen bijhouden in een comfortabel toertempo.
- Pauzeer regelmatig.
- Eindig de toerrit op het afgesproken eindpunt.
Deelnemers aan de clubactiviteiten
Voor alle deelnemers aan de clubactiviteiten (zoals toertochten en de Meerdaagse) van MC De Mee-r-rieders geldt dat zij voor eigen risico deelnemen. De club neemt in deze geen enkele verantwoordelijkheid en is niet aansprakelijk voor welke geleden schade dan ook.