ZZ Veurjoar in de kop ?

Het is voorjaar, de motor kan weer van stal. Veel motorrijders genieten in deze periode van het mooie weer en gaan voor het eerst na de winter met de motor de weg op.

Helaas gebeuren daarbij ieder jaar ongelukken. Een goede voorbereiding helpt om een vervelende aflfloop van de eerste voorjaarsrit te voorkomen. Denk even aan de tips hieronder.

Veel motorplezier !

 

1. Banden voldoende op spanning Als de motor lang heeft stilgestaan, is de bandenspanning afgenomen. Als de banden tijdens de winter op de grond hebben gestaan, kunnen er ook platte kanten zijn ontstaan. Dat voelt aan alsof je op vierkante wielen rijdt. Daardoor kun je makkelijk de macht over het stuur verliezen en het rijdt natuurlijk niet prettig. Zorg er ook voor dat je banden een zichtbaar profiel hebben.

2. Goed werkende remmen Het remsysteem is de belangrijkste veiligheidsvoorziening van je motor. Onderhoud het daarom goed. Slecht werkende remmen herken je aan: • blokkering van de remmen bij de minste druk van de handrem; • hard of juist sponzig gevoel in de remmen; • trillingen bij het remmen; • remkabels niet juist afgesteld; • niet voldoende oliedruk op het remsysteem; kan wijzen op lekkage • geluid van ijzer op ijzer: remblokken versleten.

3. Schokdempers niet versleten Controleer regelmatig of je schok dem pers niet versleten zijn. Met versleten schokdempers heb je een slechte wegligging. Bovendien slijten nieuwe banden dan veel sneller. Ook kan je verlichting dan tegenliggers verblinden. En je hebt slecht grip op de weg. De remweg kan bij 30 km/uur wel 1,5 meter langer zijn!

4. Goede verlichting Om in alle rijomstandigheden goed voor je te kunnen kijken, moet je motor goede verlichting hebben. Dan kun je ontspannen rijden en word je minder snel moe. Maar goede verlichting is ook belangrijk omdat andere weggebruikers jou daardoor goed kunnen zien.

5. Draag beschermende en opvallende kleding Of het nu zomer is of winter, warm of koud; doe een goed beschermend motorpak aan. Zo’n pak geeft je bescher ming bij een val. Draag ook hoge schoenen of laarzen en dikke handschoenen, want je handen en voeten zijn heel kwetsbaar. En natuurlijk ben je verplicht een goed zittende helm te dragen. Draag geen tweede hands helm, want je weet niet wat ermee gebeurd is. Ook al lijkt een helm aan de buitenkant nog goed, de schokdemping neemt na een valpartij wel af. Opvallende kleding zorgt er bovendien voor dat je goed zichtbaar bent voor je medeweggebruikers.

6. Oefen het sturen en remmen Na een winter lang niet motorrijden, ben je het niet meteen verleerd. Maar je bent wel je routine kwijt, het gevoel bij het motor rijden. Oefen daarom eerst even wat bochtenwerk en het remmen op een rustige plek dicht bij huis.

7. Anticipeer op je medeweggebruikers Vooral tijdens het voorjaar zijn andere wegge bruikers nog niet bedacht op motorrijders op de weg. Automobi lis ten, fietsers en voetgangers zien je snel over het hoofd of schatten je snelheid niet goed in. Let daarom extra goed op het gedrag van je mede weggebruikers.
Wist je dat… …motorrijders 20 keer zo veel risico lopen om in het ziekenhuis te belanden als inzittenden van personenauto’s? Het risico op een dodelijke afloop is nog hoger. …41 procent van de ongevallen met motorrijders op kruisingen gebeurt en 59 procent op wegvakken? …in ruim 80 procent van de ongevallen een menselijke fout de belangrijkste oorzaak is?